kulda

Dette bør du som bileier tenke på i kulda

Dette bør du som bileier tenke på i kulda. Mye kan gå galt når temperaturen kryper nedover.

Det tok sin tid, men nå har vinteren begynt å feste grepet, med både snø og minusgrader i store deler av landet.
Men det har vært mildt lenge. Derfor er mange kanskje ikke forberedt på hva som skjer når kulda setter inn. For bileiere er det ekstra viktig å være godt forberedt og ta noen enkle, men nødvendige forholdsregler.

Vi har plukket ut noen som kan hjelpe deg å håndtere vinteren litt bedre.

1. Pass på batteriet

Den soleklart mest vanlige årsaken til at bergingsbilene må ut på oppdrag i vinterhalvåret, er startproblemer. Mange biler har nemlig batteri som ikke tåler mye kulde. Akkurat nå er det mange steder kaldere enn det har vært tidligere i vinter, og da gjelder det å passe på.

Hvis du har mulighet, er det smart å vedlikeholdslade batteriet med jevne mellomrom.

Har du mye småkjøring, og bruker både varmeseter, varme i rattet og i varmetrådene på baktruta, går det mye strøm. Du risikerer å tappe mye av batteriet. Da er det lurt å ta en langtur innimellom, slik at du får ladet opp igjen. Eventuelt bruke en batterilader til å fylle på litt ekstra.

2. Bruk olje som tåler vinteren

Den viktigste faktoren for motorens ve og vel, er oljen. Og når det blir kaldt, kan oljen bli tykk og seig, som sirup. Det gjør at den ikke lenger oppfører seg like godt, og smører motoren, slik den skal. På vinteren er det derfor smart å bruke tynnere olje, da vil også bilen starte lettere.

Hvis du leter etter en skikkelig vinterolje, så finn en med merkingen W5 – 40. W står for Winter, 5 angir hvor tynn oljen er ved kuldegrader og 40 hvor tyktflytende oljen blir ved + 100 grader.

Og mens vi er i gang med olje – husk å sjekke at du har nok av den til enhver tid!

3. Frostvæske er viktig

Bilen trenger også kjølevann, for å fungere skikkelig. Men så er spørsmålet om denne tåler kulda.

Hvis du er usikker, bør du komme deg til et verksted og sjekke det. For hvis den er for lav, kan det få alvorlige konsekvenser. Radiatoren kan fryse og sprekke, i seg selv ingen billig sak. Men langt verre er det naturligvis at hele motorblokka kan sprekke.

Frostvæsken har også tilsettingsstoffer som virker smørende og korrosjonshemmende.

4. Dieselbiler

Til tross for at de nærmest over natten ble valgt som syndebukker for stort sett alt som er galt i verden, inkludert miljøet, så er det mange av som kjører biler som går på nettopp diesel.

Og disse kan være litt ekstra utsatt i kulda. Det gjelder å passe på. Diesel begynner å krystallisere seg alt ved ti minusgrader, og hvis du da har et gammelt dieselfilter, kan det fort bli tett. Sjekk og eventuelt bytt filteret.

5. Elbiler

Elbiler får betydelig lavere rekkevidde i kaldt vær. Teknisk Ukeblad har testet elbiler på vinteren, og konkluderte med at rekkevidden blir drøyt 40 prosent dårligere. Det er betydelig.

Mye av grunnen til det, er at batteriet er mindre effektivt. Et fulladet batteri i 20 kuldegrader, kan ha indre motstand som er nærmere dobbelt så høy som et batteri som holder 25 grader.

En måte å unngå å miste for mye rekkevidde, er å varme opp batteriet i forkant av bruk. For eksempel ved å ha den på lading fram til du skal kjøre. Da blir batteriet varmet opp.

Forhåndsvarming av kupeen er også en måte maksimere rekkevidden.

6. Smør låsene

Det hjelper naturligvis ikke med fulladet batteri, riktig kjølevæske og olje, om du ikke en gang klarer å komme deg inn i bilen! Og de fleste av oss har på et eller annet tidspunkt opplevd å komme til en frosset bil, uten å få åpnet dørene. Det er, for å si det litt diplomatisk, frustrerende.

Kjøp deg derfor en silikonstift, som du bruker på listene rundt dørene, og låsspray.

Spørsmål? Ta gjerne kontakt med oss.

Se flere artikler

service på elbil
Service på Elbil
Service på elbil er vel så viktig som service på biler som benytter fossilt brensel, men hvorfor og hva kan man forvente? Man bør ha som hovedregel å ha elbilen på service hvert år, på elbiler som er eldre enn 2 år. Dette kan variere noe fra bilmerke og kjørelengde på bilen. Ved service blir...
Den vanligste feilen på EU-Kontroll
Ifølge statistikken fra Vegdirektoratet, så stryker cirka 30% av alle norske biler på EU-kontroll ved at de har feil med lysene. Halvparten av disse gjelder hovedlyset på bilen. 450 000 biler gikk igjennom en periodisk kontroll fra 8 juni til 19 oktober, av disse hadde 15 prosent direkte knyttet opp til hovedlys. LYSFEIL PÅ EU-KONTROLL...
Hvor mye er bilen din verdt
Hvor mye er bilen din verdt? - 10 tips
Det kan lønne seg å utføre tilstandsrapport. Som selger kan du oppnå høyere pris på bilen hvis den er i god stand, mens du som kjøper kan prute på prisen hvis bilen viser seg å være i dårlig stand. Med vår metode vil du kunne finne riktig pris på bilen. Resten er opp til deg....