Gjør bilen klar for våren. Snø, is, grus og veisalt setter sine spor, og etter en lang, værhard vinter trenger bilen litt ekstra pleie. Her er vår oppskrift på vårklar bil.
– Å gjøre bilen klar for vår- og sommersesongen handler ikke bare om å skifte dekk. Snø, is, grus og veisalt setter sine spor, og nå trenger bilen en ordentlig overhaling, sier Tor Atle.
Han anbefaler å vaske bilen jevnlig, ikke bare når den er veldig skitten.
– Gjør du jobben selv, skal bilen stå i skyggen og være avkjølt slik at produktene du bruker ikke tørker eller fordamper. Det kan i verste fall skade lakken, sier han.
Avfetting, vask og polering
Først må asfalt og tjære pluss annet belegg fjernes.
– Spyl først av det som sitter løst. Spray så et avfettingsmiddel på hele bilen under vinduene. Husk felgene. La middelet virke så lenge som anvist på produktet du bruker før du spyler det av. Avfettingsmiddelet må ikke tørke på lakken, sier Tor Atle.
Deretter kommer vasken.
– Bruk bøtte og svamp, bruk et egnet vaskemiddel. Husk å rengjøre godt inni hjulkassene. Der samler det seg mye sand og salt.
Tor Atle sier det er lurt å vaske to ganger, sånn at du er sikker på at bilen er helt ren før du polerer.
– Bilen bør alltid poleres før vinteren, men det er smart å ta en runde med polish også om våren når den harde vinteren er over. Da kan du også glede deg over en blank og pen sommerbil, sier Tor Atle, og trekker frem en rask oppskrift for en vellykket polering:
⦁ Bruk minimalt med polish. Påfør med svamp, pad eller poleringsduk og jobb væsken inn med lette bevegelser.
⦁ Gå over bilen systematisk, spar kanaler og støtfangere til slutt.
⦁ Tørk av med mikrofiberklut. Er det tungt å fjerne polishen, er det et tegn på at du har brukt for mye.
⦁ Har du fått små skader i lakken, kan disse utbedres enkelt med en lakkstift. Denne kan du kjøpe hos forhandler.
Se etter rust
Hvis du finner rust på bilen, er det viktig å ta affære med én gang, ifølge Tor Atle.
– I utgangspunktet bør man overlate oppgaven til et verksted – i hvert fall på en bil med garanti. Men du kan også gjøre mye selv hvis skaden ikke er for stor. Her er en generell fremgangsmåte – det er alltid smart å rådføre seg med en forhandler eller et verksted før man går i gang, sier han.
Må rusten slipes bort mekanisk, er det viktig å bruke et egnet verktøy og være forsiktig. Det er fort gjort å slipe karosseridelen for tynn.
– Når rusten er slipt bort, legger man på et ruststopp-produkt, for eksempel Brunox. Etter at det har tørket, skal området grunnes og deretter lakkeres. Det er viktig å bruke egnede produkter og følge bruksanvisningen gjennom hele prosessen. Husk også verneutstyr, sier bilmekanikeren, og fortsetter:
– En reparasjon som dette vil kunne bremse rustdannelsen, men i mange tilfeller vil den komme frem igjen etter en tid. For å bli kvitt rust én gang for alle, kreves en mer omfattende reparasjon som bør utføres hos et verksted med riktig kompetanse. En reparasjon av et begrenset område trenger ikke å bli så dyr.
Skift dekk og sjekk hjul
Det første en bør gjøre er å sjekke at sommerdekkene man skal bytte til er i orden, ifølge Tor Atle.
– Det viktigste her er å se til at mønsterdybden på dekkene du skal bytte til ikke er mindre enn 3 mm. I tillegg anbefaler jeg at man også rengjør felgene godt, hvis man ikke gjorde det før dekkene ble satt bort for vinteren, sier han.
Før man går i gang sier bilmekanikeren det er viktig å se til at bilen står på et plant underlag før den jekkes opp, samt sikre bilen med bukker. Han kommer også med en klar advarsel til dem som vurderer å utsette dekkskiftet, fordi man f.eks. vil «bruke opp» de piggfrie dekkene først.
– Det er ikke lurt å vente med å sette på sommerdekk. Gummiblandingen i de piggfrie dekkene er beregnet på kaldere vær, snø og is. Derfor har de dårligere gripeevne på varm og våt asfalt enn sommerdekk, sier Tor Atle.
Etter at nye dekk er satt på, er det lurt å være oppmerksom på om sommerdekkene påvirker bilens kjøreegenskaper utover det normale.
– Hvis det rister under kjøring med nye hjul, kan det bety at de trenger avbalansering. Det får du utført hos dekkforhandlere eller på verksted, sier han.
Tor Atle minner også om at man ikke må glemme å etterstramme hjulboltene.
– En grei tommelfingerregel kan være å gjøre det for hver femtiende kilometer. Bruk en momentnøkkel og stram i henhold til det som er spesifisert i bilens instruksjonsbok. Løsner hjulboltene, kan bolter, muttere, gjenger og felgens koning bli skadet. I verste fall kan da hjulene falle av, advarer Tor Atle.
Bestill inneklima-service
Frisklufts- og pollenfiltrene på bilen utsettes for mye fuktig luft gjennom vinteren, og Tor Atle anbefaler derfor å få utført en sjekk av disse.
– Det er lurt å få dette sjekket, og eventuelt byttet, ved behov. Dersom disse ikke fungerer som de skal, kan det føre til både vond lukt inne i kupeen og dugging på vinduene, sier Tor Atle, og avslutter:
– Be også verkstedet om å utføre service på aircondition-anlegget, sånn at du er sikker på at dette fungerer når det blir varmere i luften. I tillegg hindrer et velfungerende aircondition-anlegg dugg på vinduene.